Dieta bez laktozy

Laktoza, czyli cukier mleczny, to dwucukier składający się z glukozy i galaktozy. W naturalnej postaci występuje jedynie w mleku ssaków. Jest źródłem łatwo przyswajalnej energii, stymuluje rozwój zmysłu smaku, wpływa na gospodarkę hormonalną i regulację łaknienia. Oto symbol obrazujący brak laktozy w produkcie.

Na nietolerancję laktozy cierpi prawie 25% Polaków. Objawia się biegunką, wzdęciami i sinym bólem brzcha po spożyciu produktu z laktozą. Przy pytaniu “Czego nie jeść na diecie bez laktozy”, odpowiedzią oczywistą jest: mleka, jego przetworów i tego co ma w składzie. Ale jest to odpowiedź bardzo wymijająca. Eliminacja laktozy obejmuje znacznie więcej produktów, które mogą być dla nas nieoczywiste:

  • Serwatka
  • Wszystkie sery
  • Masło
  • Pieczywo (najczęsciej “bułeczki maślane”)
  • Niektóre leki
  • Hummus
  • Czekolada mleczna
  • Kisiel, budyń
  • Lody
  • Gotowe sosy (np. czosnkowy, tatarski)
  • Parówki, pasztety

Laktoza jest bardzo popularną, w tych czasach, substancją i trudno jest nie mieć z nią żadnego kontaku. Ale można próbować, a nagrodą będzie wspaniałe samopoczucie.

Advertisements

Dieta bezglutenowa

Na początku wyjaśnijmy najważniejszą kwestę: glueten jest to mieszanina białek roślinnych, gluteniny i gliadyny, występująca w ziarnach niektórych zbóż, np. pszenicy, żyta i jęczmienia. Szkodzi on najczęściej gdy osoba ma celiakię, czyli nietolerancję na gluten. Jest ona jedną z tych “atrakcji” którą może zafundować nam ten kontrowersyjny składnik odżywczy.  Kolejnym powodem jest uczulenie na gluten i nie należy go mylić z celiakią. Niektórzy przechodzą na dietę bezglutenową profilaktycznie, aby zapobiedz powyższym niedogodnościom.

Gluten, możemy najczęściej spotkać w głównie w ziarnach owsa, żyta, przenicy i jęczmienia. Dlatego, osoby z nadwrażliwością na gluten lub innymi dysfunkcjami na które wpływa on negatywnie, muszą unikać wszelkiego rodzaju produktów mącznych (chyba że mąka jest bezglutenowa np. mąka ryżowa). Ważne jest, aby czytać etkiety wszystkich produktów, które jemy, ponieważ gluten może występować jako składik łączący i spulchniający np. w makaronie, batonikach a nawet w jogurtach.

Napewno, jedznie produktów bezglutenowych, da nam więcej korzyści niż strat, lecz musimy się w tym przypadku przygotować na sporą utratę wagi, ponieważ gluten jest obecy w produktach z dużą ilością węglowodanów i tłuszczów. Produkty bezglutenowe oznacza się poniższym znaczkiem.

 

Weganizm i wegetarianizm

Pewnie mniej wtajemniczni, zadają sobie pytanie, czym różnią się te dwie diety. Otóż, weganizm, tak naprawde nie jest tylko dietą. Jest to sposób życia, który łączymy z dietą. Polega on, na unikaniu wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego. Mówimy tu o ubraniach, jedzeniu, przedmiotach a nawet czynnościach, które mogę negatywnie wpłynąć na życie zwierząt (np. weganie nie łowią ryb itp.). Wegetarianie natomiast, charakteryzują się tym, że nie jedzą tylko mięsa, tzn,  że mogą już jeść np. ryby, ponieważ nie jest to mięso. Przyczyny takiego zachowania są różne. Niektórzy przechodzą na weganizm czy wegetarianizm bo byli świadkiem uboju zwierząt. Spośród ankietowanych, to była najczęstsza odpowiedź. Inni, ponieważ nie przepadają za mięsem. Powodów może być naprawdę sporo.

“Czy to jest zdrowe?” – jest to jedno z najczęciej pojawiających się pytań, przy przejściu  na weganizm czy wegatarianizm. Teori jest wiele, jedni mówią, że jest detoks organizmu, a drugi że mięso ma wiele ważnych wartości odżywczych i organizm nie może bez niego normalnie funkcjonować. Dietetycy, odmawiają diety wegańskiej właśnie z tego powodu.  Mięso zawiera bardzo dużo żelaza, cynku i białka, które jest podstawowym budulcem narządów w organizimie.

Podsumowując, obie te diety są na pewno warte spróbowania, ale nie na dłuższą metę, ponieważ mogą bardzo osłabić nasz organizm. Dlatego, przed zmieniemiem swojego stylu życia, należy koniecznie skonsultować się z dietetykiem.

Oczyszczanie

Ostatnio bardzo popularne stały się diety oczyszczające. Zakładają sobie one za cel, usunięcie z organizmu wszelkich toksyn. Warto raz na jakiś czas podjąć się takiej diety, aczkolwiek wybór powinien być uzależniony od poniższych czynników:

  • Wieku – dieta nie jest wskazana dla dzieci, młodzieży, kobiet ciężarnych i ludzi w podeszłym wieku.
  • Stanu zdrowia – przed rozpoczęciem diety oczyszczającej należy wykonać podstawowe badania i skonsultować je z lekarzem.
  • Pory roku – dieta oczyszczająca np. zimą może doprowadzić do ogólnego osłabienia organizmu i rozwoju chorób. Latem natomiast, w przypadku wysokich temperatur, należy mieć na uwadze rodzaj spożywanych posiłków i wybierać takie diety, które będą bogate dużą ilość płynów i składników mineralnych.

dieta oczyszcająca

Dieta tzw. detoks, nie tylko poprawia stan naszego organizmu, ale także wpływa na stan psychiczny i fizyczny. Dieta oczyszczająca dzieli się na dwa etapy: I. Detoks warzywny (na tym etapie jemy tylko warzywa) i II. Kuracja oparta na warzywach, roślinach strączkowych i pełnym ziarnie. Jest ona bardzo restrykcyjną dietą i każde odstępstwo od harmonogramu grozi zaprzepadnięciem odbytego okresu.

Moim zdaniem, jakakolwiek dieta oczyszczająca jest jak najbardziej warta spróbowania, bo daje dużo dla naszego organizmu i jest dosyć łatwa do przejścia. Dla chcącego nic trudnego!

PS: Podaję linka, w którym możecie znaleźć film, który mówi jak zachowywać się dokłanie na diecie oczyszczającej, oraz tłumaczęcy, czym ona jest : https://www.youtube.com/watch?v=y6ZmoP4WNf8

Odchudzanie

Od dawien dawna, ludzie mieli kompleksy na punkcie swojej figury. W większości przypadków problem dotyczył zbyt wysokiej wagi. Już w starożytności, ludzie, zauważyli, że ich tkanka tłuszczowa zmniejsza się lub zwiększa w zależności od tego ile jedzą.

Pierwszym, i najbardziej znanym, ale także nie zdrowym sposobem na zgubienie zbędych kilogramów jest tzw. głodówka (0 – 500 kcal dziennie). Chudnie się na niej bardzo szybko, ale zdecydowana większość ochotników nie jest w stanie wytrzymać więcej, niż kilka dni. Niestety większość ludzi ryzykuje, doprowadzając organizm do stanu skrajnego wyczerpania. Gorzej, długotrwałe stosowanie tej drastycznej diety może w wysokim stopniu doprowadzić do zaburzeń odżywania czyli anoreksji, bulimii ale także do nadciśnienia tętniczego, przewodnienia organizmu oraz wypadających włosów i połamanych paznokci, a efekt jojo dopadnie każdego. Podsumowując – nie warto!

piramida zywieniowa

Najlepszym, jak na zgubienie kilogramów jest zbilansowana dieta, najlepiej skonsultowana z dietetykiem. Oto zasady zdrowej diety, do których skrupulatnie stosując się, osiągniemy wymarzony efekt w dosyć krótkim czasie:

  • 5 posiłków dziennie, w równych odstępach czasowych (najlepiej 2-3 godziny).
  • Stała, ustalona ilość kalorii dziennie.
  • Stała, ustalona ilość tłuszczy, węglowodanów, błonnika i białka dziennie.
  • Pić ok 2 litry wody dziennie.
  • Prowadzić zróżnicowaną dietę (jeść codziennie coś innego).
  • Uprawiać min. 30 minut sportu dziennie (najlepszy i najskuteczniejszy trening to od 45 do 60 minut ).